Salgstrening for butikkansatte

Mersalg er også god kundeservice!

Mange butikkansatte kvier seg for å være for pågående med kunder og er i realiteten mer ekspeditører enn selgere.  Dette gjør at kunder kanskje kjøper mindre enn det de faktisk kunne gjort, og i verste fall ikke føler at de har fått den personlige oppfølging på sine behov som gjør at de ikke er spesielt motivert til å velge denne butikken en annen gang.  Med riktig holdning og forståelse for god kundeoppfølging, vil denne type butikkansatt kunne oppleve at mersalg faktisk også oppleves positivt for kunden.  Mange kunder elsker faktisk å bli solgt til!

Vi skreddersyr et treningsprogram for nettopp din butikk eller kjede.  Metodikk og trening vil være 100% tilpasset de produkter og den kundegruppe dine ansatte skal forholde seg til.  Omfanget av en slik prosess er ofte på 2 + 2 dager, men dette beslutter vi i felleskap basert på det nivå de ansatte er på, ambisjonsnivå og øvrige rammer.  Vi anbefaler ikke mer enn 20 deltager pr kurs.  Kursene kan også legges på kveldstid/helg.

Typiske tema i salgskurs for butikkansatte:

  • Hva er egentlig god service?  Og hvordan kan proaktivt salg være god service?
  • Ulike kundetyper – hvordan behandle de ulike typene for best mulig kundeopplevelse?
  • Å skape interesse og tillit
  • Behovsanalyse og spørreteknikk
  • Argumentasjonsteknikk
  • Kjøpesignaler, innvendinger og closing
  • Mersalg