Salgstrening produktsalg B2B

Salg til profesjonelle kjøpere

De fleste ledere og innkjøpere bombarderes med selgertelefoner og er raske på å avvise disse.  Det å få møter med rett person kan ofte være det første hinderet for en selger på bedriftsmarkedet. Videre vil man ofte bli møtt med at kunden ikke trenger produktet man tilbyr eller har en god leverandør allerede….Vi har i mer enn 20 år skreddersydd og utviklet treningsprogram for B2B salg hvor vi dyktiggjør salgsapparatet i hele salgsprosessen fra møtebooking, til utvikling av behov, synliggjøring av nytte og verdi av egne differensiatorer, takle innvendinger og ikke minst closingfasen.  På møtebooking har vi flere ganger sett at selgere har gått fra 5%-95% hitrate!

Omfanget av et treningsprogram besluttes i samarbeid med oppdragsgiver da hver prosess skreddersys ift nåsituasjon og mål på dyktighetsnivå på salgsstaben.  Vi anbefaler maksimalt 10-12 personer pr kurs som kan gå på dag eller kveldstid.  Programmet bygges opp med moduler med ulike tema og tid til implementering mellom hver modul.  Prosessen kan støttes av personlig coaching mellom modulene etter avlale.  Programmet kan om ønskelig avsluttes med en praktisk eksamen.  Programmet er et trenigsprogram slik at deltagerne blir godt vant med rollespill og testing av de metoder og verktøy de lærer.

Typiske emner/tema i et treningsprogram:

  • Møtebooking – forberedelser før og selve bookingsamtalen – utvikle personlige maler som tilpasses hver kundeoppringing
  • Å skape tillit, interesse og god kjemi  i salgsmøte
  • Å forstå kunder behov og strategiske arena – de gode spørsmålene for å avdekke og utvikle kjøpsutløsende behov
  • Retorikken argumentasjon for å synligjøre nytte og verdi
  • Closing – ulike metoder for økt hitrate.  Å overkomme innvendinger og utnytte kjøpesignaler
  • Selgende tilbud – og oppfølging av tilbud
  • Adferdspsykologi  – å selge til ulike kundeprofiler